No stress! – 5 sposobów jak radzić sobie ze stresem

2020-11-02
No stress! – 5 sposobów jak radzić sobie ze stresem

Problem stresu dotyczy każdego z nas, nie istnieją ludzie, którzy go nie doświadczają. Gdy nie potrafimy efektywnie sobie z nim radzić, może stawać się groźny dla zdrowia i negatywnie wpływać na jakość życia. Dlatego tak ważna jest wiedza na temat tego, czym jest stres, kiedy jest dla nas szkodliwy i jak go przezwyciężyć.

Mówiąc o stresie często mamy na myśli sytuacje powstające pod wpływem gwałtownych wydarzeń o dużym znaczeniu jak rozwód, utrata pracy, rozstanie czy nagła choroba kogoś bliskiego. Jednakże najczęściej stres powstaje pod wpływem codziennych, drobnych wydarzeń i zmian, na które w mniejszym lub większym stopniu jesteśmy (nie)przygotowani. Może wiązać się z określonym stylem życia, pośpiechem, niewyspaniem, nadmiarem obowiązków. Powstaje, gdy wymagamy od naszego organizmu wysiłku ponad jego możliwości. Wówczas nadnercza zwiększają wydzielanie adrenaliny, wzrasta ciśnienie krwi, akcja serca przyśpiesza, wzrasta stężenie glukozy we krwi i hamowane są procesy trawienia. Stres wpływa na układ nerwowy oraz mobilizuje organizm do reakcji „walcz lub uciekaj”.

Czy możemy coś z tym zrobić?

Stres jest nieunikniony, jednak jeśli jest umiarkowany, a nasze możliwości radzenia sobie z nim są wystarczająco dobre, staje się źródłem rozwoju. Dzięki życiowym wyzwaniom uczymy się bowiem coraz lepszego funkcjonowania, sytuacje dawniej stresujące przyjmujemy ze spokojem, a ostatecznie traktujemy jako rodzaj życiowego doświadczenia. Jeśli jednak przerasta nas i wpływa destrukcyjnie, musimy zacząć działać. Kiedy możemy uznać, że jest to konieczne? Każdy z nas nieco inaczej zachowuje się w stresującej sytuacji. Typowe objawy silnego stresu to: rozdrażnienie, nerwowość, zaburzenia koncentracji, obniżony nastrój, poczucie bezradności, bezsenność. W przewlekłym stresie dolegliwościom psychicznym zwykle towarzyszą objawy somatyczne: kołatanie serca, wypadanie włosów, nadmierna potliwość, przyspieszone tętno, czy dojmujący wzrost napięcia mięśni.

Jak radzić sobie ze stresem?

Wprowadź zmiany w dotychczasowym trybie życia

Spróbuj tak układać plan dnia, by nie być w ciągłym biegu. Podziel zadania na te pilne i ważne oraz ważne, ale mniej naglące. Nie funduj sobie za dużo obowiązków. Trudność z realizacją planu będzie tylko wywoływać dodatkowy stres. Spróbuj nie przejmować się drobiazgami i sprawami, na które nie masz wpływu. Dobrym pomysłem jest prowadzenie dzienniczka, w którym z jednej strony zapiszesz zdarzenia, które są dla ciebie trudne i wywołują napięcie – tak, aby stopniowo starać się je eliminować lub ograniczać. Z drugiej zaś strony możesz zapisywać wszystkie wydarzenia, które miło cię zaskoczyły i drobne gesty, które wprowadziły cię w dobry nastrój. Będziesz mogła do nich wrócić w trudnej chwili.

Ćwicz!

Jedną z najlepszych metod na odstresowanie są regularne ćwiczenia fizyczne dostosowane do twoich możliwości. Aktywność poprawia samopoczucie, pozwala psychice odpocząć i zwiększa odporność. Ruch jest również bardzo dobrym sposobem na rozładowanie emocji i przywrócenie równowagi po stresującym dniu. Trening pozwala na osiągniecie nawet bardzo głębokiej relaksacji - rozluźnienie mięśni, spowolnienie pracy serca, wyrównanie oddechu, skupienie na wewnętrznych doznaniach zamiast na bodźcach zewnętrznych, a zatem w każdym zakresie przynosi efekt przeciwstawny stresowi.

Dobrze się odżywiaj

Nie zajadaj stresu i zapewnij sobie zrównoważoną dietę, jest ona bowiem warunkiem dobrego samopoczucia fizycznego i psychicznego. Układaj posiłki w oparciu o warzywa. To istna bomba witaminowa dla organizmu. Stanowią one także źródło błonnika oraz składników mineralnych. Szczególnie ważne jest, byś rozpoczynała dzień od zjedzenia śniadania, kolejne posiłki spożywała w równych odstępach czasu, tak aby nie jeść chwilę przed snem. Unikaj lub ogranicz spożywanie produktów powodujących pobudzenie układu nerwowego i pracy serca, takich jak kawa czy herbata. Nie zapomnij za to o wodzie, pij około 2 litry dziennie!

Pozwól sobie odpocząć

Po całym dniu napięcia i stresu pomyśl o relaksie. Pozwól swojemu ciału rozluźnić się, a umysłowi odprężyć. Znajdź spokojne, komfortowe miejsce bez nadmiernej ilości bodźców (hałasu, intensywnych świateł). Rozluźnij się. Połóż głowę na wygodnej Antystresowej poduszce i oddychaj spokojnie i miarowo. Bądź tu i teraz, nie myśl o problemach. Jeśli tylko masz czas, zrelaksuj się w domowym SPA lub wypróbuj uspokajającą zmysły aromatoterapię z Sojową świecą - Relaksacja.

Wysypiaj się

Właściwa ilość, jakość i regularność snu jest niezbędna, aby organizm wypoczął i tym samym, aby zwiększyły się nasze zasoby radzenia sobie ze stresem. Jeśli masz problem ze snem warto wziąć aromatyczną gorącą kąpiel z lawendowym płynem, a po niej zapalić w pokoju Sojową świecę na błogi sen, skomponowaną z pięciu niezwykłych olejków, które sprawią, że poczujesz się zrelaksowana i wyciszona: geraniowego, olejku ze słodkiej pomarańczy, mandarynkowego, majerankowego i lawendowego.

To, w jaki sposób będziemy radzić sobie ze stresem, zależy w dużej mierze od nas samych. Warto uzmysłowić sobie, że to nie sam stres, lecz nasza reakcja na niego, może nam zaszkodzić. Następnym razem, kiedy coś wzbudzi w tobie stres, zastanów się: „Czy muszę to w ogóle przeżywać?”. Może się okazać, że są dużo lepsze sposoby reagowania w takich sytuacjach. Weź sprawy w swoje ręce i nie pozwól, aby stres zdominował twoje życie. Masz wszelkie możliwe środki, nie czekaj dłużej.

Antystresowe poduszki i Sojowe świece - Relaksacja i na dobry sen dostępne są tutaj

 

 

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2020

Polecane

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel